Kask motocyklowy w stylu retro enduro

Na tapetę wzięliśmy trzy kaski retro enduro renomowanych marek: BELL, DMD i PREMIER. Każdy z nich znajdzie swojego odbiorcę.

INFORMACJA O PRODUKCIE

7/28/20238 min read

Z roku na rok coraz większą popularnością cieszą się kaski motocyklowe nawiązujące do lat 70. Wśród nich możemy wyróżnić kaski retro enduro, które świetnie pasują do motocykli typu scrambler, ale będą również świetnym dodatkiem do motocykli w stylu cafe racer, bobber czy choćby krążowników ze stajni Harley-Davidson.

W naszej recenzji przyjrzeliśmy się bliżej trzem modelom, które najlepiej oddają klimat szalonych lat 70:

BELL Moto 3

DMD Seventyfive

PREMIER Trophy MX

W testach przyjrzeliśmy się kilku ważnym cechom, które charakteryzują kaski retro kask enduro. Cechy te obejmują zewnętrzną i wewnętrzną powłokę, wewnętrzną wyściółkę, dopasowanie i elastyczność w połączeniu z różnymi goglami motocyklowymi, wagę. Aby test był miarodajny wzięliśmy pod uwagę kaski w tym samym rozmiarze L.

Skorupa

Na pierwszy rzut wzieliśmy rozmiar skorupy. W przekroju wzdłużnym od podbródka do tylnej krawędzi (L) można zauważyć, że BELL Moto 3 ma najdłuższą skorupę, która mierzy 305 mm. Wraz z drugim ważnym wymiarem (C) można się spodziewać, że wiele gogli motocyklowych będzie pasować do tego kasku.

DMD Seventyfive jest najkrótszy z testowanych kasków i mierzy 290 mm, przez co kask wygląda bardziej spójnie. PREMIER Trophy MX o długości L=295 mm, podobnie jak DMD jest krótszy przez co odleglość osłony podbródka z charakterystycznymi otworami wentylacyjnymi jest więc bliżej twarzy. Nie wpływa to negatywnie na jazdę na motocyklu bo mimo wszystko dystans między brodą, a osłoną podbródka jest zachowana.

Pole widzenia (C) w każdym kasku jest doskonałe, a różnice w wymiarach dotyczą raczej bardziej wysuniętej szczęki do przodu. To jak wspomnieliśmy wyżej może mieć wpływ na dospaowanie gogli do kasku. I o ile może to mieć duże znaczenie w przypadku kasku od BELL i PREMIER, tak DMD oferuje do swoich kasków stylowe gogle DMD Ghost w dwóch kolorach oprawek i czterech kolorach soczewek, także jest w czym wybierać, a same gogle świetnie pasują do tego kasku. Pole widzenia dla kasku BELL Moto 3 to 125 mm, DMD Seventyfive 105 mm, PREMIER Trophy MX 100 mm.

Sam kształy podbrudka jest typowy dla hełmu retro enduro. Kaski testowe są nie tylko kwestią stylu, ale także przydatności do lepszej wentylacji. Mają otwory wentylacyjne, które są wzmocnione drucianą siatką. W kaskach BELL i DMD charaterystyczny garb jest bardziej widoczny niż w przypadku kasku PREMIER.

Znaczącym parametrem w doborze kasku jest materiał z którego została wykonana skorupa, waga kasku oraz ilość dostępnych rozmiarów i samych skorup. Poniżej zebraliśmy najważniejsze parametry ze stron producentów:

DMD Seventyfive w szczegółach

Wewnętrzna część skorupy wykonana z EPS o różnej gęstości posiada rowki, dzięki którym część wpadajacego przez przedni otwór powietrza obmywa również górną część naszej głowy. W związku z tym wyjmowana i nadająca się do prania tekstylna wyściółka wewnętrzna nie jest wszyta na całej powierzchni. Poduszki policzkowe są również wyjmowane i można je prać. Podszewka i poduszki policzkowe są ogólnodostępne we wszystkich rozmiarach. Pasek podbródkowy jest zapinany na zapięcie typu D-ring.

W zestawie nie otrzymamy dedykowanego daszka oraz uchwytu na gogle. Te są dostępne jako akcesoria, a jest w czym przebierać bo dedykowane do kasku DMD Seventyfive są klasyczne gogle w dwóch kolorach, uchwyt na gogle, daszek długi i krótki, wizjer przypinany na napy oraz szyba montowana na stylowej pikowanej opasce.

Podstawowa kolekcja kasku DMD Seventyfive to 16 wzorów i kolorów. Dodatkowo dostępne są dwie kolekcje. Handmade, gdzie grafiki ośmiu kasków w stylu vintage wykonywane są przez włoskich artystów. W kolekcji Oro znajdziemy dodatkowe siedem kolorów kasku, gdzie wnętrze kasku oraz obszycie otworu przedniego wykonane jest z włoskiej skóry i miękkiego szalimaru jak przystało na kask premium.

DMD Seventyfive spełnia najnowszy standard ECE 2206.

BELL Moto 3 w szczegółach

Legendarny BELL Moto 3 jest wyposażony w gładką skorupę EPS. Wyściółka i poduszki policzkowe są częściowo wyjmowane i nadające się do prania. W zależności od lakieru podszewka kasku wykonana jest z imitacji skóry lub z froty. Obie wyściółki są również dostępne we wszystkich rozmiarach jako akcesoria. Pasek podbródkowy jest zapinany na zapięcie typu D-ring.

Idealnie dopasowany daszek zapinany na pięć zatrzasków w kolorze pasującym do lakieru jest dostarczany w zestawie. BELL Moto 3 nie ma w zestawie uchwytu na gogle motocyklowe i nie znajdziemy go w asortymencie akcesoriów dodatkowych. 

W podstawowej kolekcji znajdziemy 6 wzorów i kolorów. Nie mniej na oficjalnej stronie marki BELL dzięki wsparciu marki HELMADE jest możliwość skomponowania swojego idealnego kasku, gdzie możemy wybrać jeden z 23 wzorów kasków które możemy na różne sposoby pokolorować wybierając z palety ponad 80 kolorów. Dodatkowo możemy nanieść na kask dowolny napis lub hasło. Brzmi naprawdę fajnie, trzeba się jednak liczyć z dodatkowym kosztem w zależności od wzoru od kwoty 250  do 750 euro.

BELL Moto 3 spełnia najnowszy standard ECE 2206.

PREMIER Trophy MX w szczegółach

PREMIER Trophy MX nawiązuje również do klasycznego kształtu skorupy enduro. Posiada również rowki w wewnętrznej powłoce EPS, które zasadniczo umożliwiają cyrkulację powietrza. Tekstylną wyściółkę kasku można zdjąć do prania, ale nie jest ona jeszcze dostępna jako akcesorium. Wśród dodatków znajdziemy dedykowany daszek i szybę. Pasek podbródkowy jest zapinany na zapięcie typu D-ring.

PREMIER Trophy MX z testowanych kasków jako jedyny ma zintegrowane mocowanie do przypięcia gogli. Ze względu na dość ciasną przestrzeń między twarzą a osłoną podbródka, możemy dobierać gogle o kompaktowej konstrukcji tj. Aviator T2/T3, GLOBAL VISION Windshield, BILTWELL Moto 2.0

Kolekcja kasków liczy sobie 12 kolorów i wzorów.

PREMIER Trophy spełnia najnowszy standard ECE 2206.

Podsumowanie

Kaski retro enduro mogą być używane zarówno w terenie, jak i na drodze, a także na każdym typie motocykla. Wybór z roku na rok jest coraz większy. PREMIER Trophy MX, BELL Moto 3 i DMD Seventyfive to solidne kaski retro enduro, które konkurują z własną udaną interpretacją klasycznego kasku crossowego, mając swoje wady i zalety. Każdy w najwyższym stopniu dba o bezpieczeństwo motocyklisty, każdy też posiada najbezpieczniejsze zapięcie Double Ring.

DMD Seventyfive przekonuje dobrym dopasowaniem do głowy i osłoną podbródka, która jest blisko twarzy. Dzięki rewelacyjnie niskiej wadze ok. 1100 g, DMD Seventyfive jest najlżejszym kaskiem retro w tym teście. Posiada najszerszą ofertę pod względem podstawowych kolorów i dodatkowych dedykowanych akcesoriów. BELL Moto 3 osiąga wysokie wyniki pod względem jakości i praktyczności: ma wzorowe wykonanie wewnątrz i na zewnątrz, oferuje największe pole widzenia ze wszystkich kandydatów w teście, a tym samym pozwala na użycie prawie wszystkich gogli w stylu retro. Podszewka z frotte, stosowana w niektórych wykończeniach, jest bardzo wygodna. W zestawie dostajemy daszek. Jednak BELL Moto 3 ma również dwie wady: jest najcięższym z pośród testowanych kasków i nie ułatwia motocyklistom noszenia okularów korekcyjnych, ponieważ pasują one tylko wtedy, gdy zauszniki są stosunkowo cienkie i blisko skroni, ponieważ BELL nie ma w tym miejscu kanału między poduszkami policzkowymi, a wewnętrzną wyściółką. PREMIER Trophy MX to solidny kask retro enduro, który jest dostarczany w komplecie z uchwytem na gogle, jego główną wadą jest jeden rozmiar skorupy i niewielka ilość wzorów w porównaniu do tego co proponuje BELL i DMD.

Cena katologowa podstawowych modeli:

BELL Moto 3 - 379 euro

DMD Seventyfive - 378 euro

PREMIER Helmet Trophy - 299 euro

Rodzaj materiału

Dostępne rozmiary

Wymiary kasku

Waga

Włókno szklane

3 rozmiary skorupy

XS-M

L-XL

XXL

L=305 mm

B=210 mm

C=125 mm

H=255 mm

1400g +/- 50g

BELL Moto 3

DMD Seventyfive

PREMIER Trophy MX

Włókno węglowe

2 rozmiary skorupy

XS-M

L-XXL

L=290 mm

B=210 mm

C=105 mm

H=261 mm

1100g +/- 50g

Włókno szklane, węglowego i aramid

1 rozmiar skorupy

XS, S, M, L, XL

L=295 mm

B=215 mm

C=100 mm

H=257 mm

1200g +/- 50g

Pod względem dopasowania najlepiej wypada BELL Moto 3. Trzy rozmiary skorupy i 6 rozmiarów powinny pozwolić na idealne dopasowanie kasku do głowy. Nie mniej jednak na rynku wciąż pojawiają się opinię, że kształt EPS nie jest idealny na europejskie głowy, przez co kask mimo szerokiej palety rozmiarów może uciskać. Dlatego przed zakupem kasku BELL dobrze byłoby go indywidulanie przymierzyć w sklepie stacjonarnym. Niestety pod względem wagi wypada najgorzej z całej trójki, a dodatkowe 300 g na głowie pogorsza komfort jazdy zwłaszcza podczas długich podróży. Nie bez znaczenia jest tutaj materiał z której została wykonana skorupa. Włókno szklane to wysokiej jakości kompozyt, ale jego wadą jest waga i mniejsza wytrzymałość na przebicie niż w przypadku włókna węglowego.

PREMIER Trophy MX wyróżnia się materiałem z jakiego została wykonana skorupa. To obecnie jeden z najlepszych kompozytów na rynku pod względem wytrzymałości zarówno pod kątem pęknięcia jak również przebicia. Pod względem wagi jest już zdecydowanie lepiej niż w BELL Moto 3. Negatywnie oceniam możliwość dopasowania kasku do głowy. Jeden rozmiar skorupy i 5 rozmiarów to zdecydowanie za mało by dobrać skorupę, która będzie idealnie dopasowana i komfortowa. Również pod kątem optycznym kask na naszej głowie może wyglądać na przesadnie duży jeśli naszym rozmiarem będzie XS-ka lub S-ka.

DMD Seventyfive w tym zestawieniu wygląda świetnie. Dwa rozmiary skorupy i 6 rozmiarów pozwolą idealnie dopasować kask do rozmiaru naszej głowy, tym bardziej, że w porównaniu do BELL Moto 3 kaski te projektowane są we Włoszech z myślą o europejskim kształcie głowy. Materiał, który został zastosowany do wykonania skorupy jest nieco mniej uniwersalny niż w przypadku mieszanki zastosowanej przez PREMIER, ale wyróżnia się zdecydowanie wyższym poziomem bezpieczeństwa niż kompozyt z włókna szklanego, a do tego waga kasku jest niższa o 32% wobec kasku BELL i o 15% niższa niż w kasku PREMIER, a to poprawia komfort uzytkowania.